Dansk MMA i 2012 - og 2013

Stævner, Events mm. rundt omkring i DK

Dansk MMA i 2012 - og 2013

Indlægaf DavidA » 23. dec 2012, 11:35

Dansk MMA har haft et forrygende år, er de fleste nok enige om.

Men hvad tror I, 2013 byder på? Flere organisationer? Afholder Cage Fight Live et nyt pro-stævne? Hvem kommer vi til at se til Royal Arena 3 i februar? Og forsvarer Cole Lauritsen sin titel?

Kom endelig med jeres bud - både i forhold til året der går på hæld - og året der kommer.

Vores nye skribent, Christian Nabe Nielsen, har skrevet denne artikel om 2012:

Artikel | 2012 - et godt år for dansk MMA?

Glædelig jul derude!
MMA: A sport for Hemmingways in a culture of Dr. Phils.
DavidA

Graduering på forum
Graduering på forum

Har takket: 0 gang
Blevet takket: 0 gang

Re: Dansk MMA i 2012 - og 2013

Indlægaf DavidA » 31. dec 2012, 14:49

Det nye år står for døren - og det gamle er på vej ud.

Jeg har skrevet mine bud på, hvad der venter dansk MMA i 2013. Kom endelig med jeres!

Og godt nytår derude!

Artikel | 2013 - et godt år for dansk MMA?
DavidA

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf DavidA » 13. jan 2013, 21:44

Så er der nyt fra Royal Arena! Vi har talt med promotor Adam Kessel om hvad der venter forude. Glæd jer!

Interview | Adam Kessel
DavidA

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf a2zinck » 15. jan 2013, 12:34

Så er der nyt fra European MMA:

NYHED | Pressemeddelse: European MMA

"European MMA trækker det første Cage Fight-show til Viborg."

Sæt kryds i kalenderen d. 2. marts. :rock:
Brugeravatar
a2zinck

Moderator
Moderator

Geografisk sted: Aarhus
Blevet takket: 1 gang
Favorit Fighter: Cigano, Baby Jay, Benson, The Spider

Indlægaf KoreaNinja » 6. feb 2013, 18:10

Hvor mange danske promotions tror I der vil være om 5 år? Personligt tror jeg, at der vil være færre end nu.
Pt er der Cage Fight Live, European MMA, Royal Arena og nu har Valhalla lige budt ind.
Så er der CFL: Challengers, Fighter Galla og mere? Men det er amatørstævner og noget som jeg håber der vil komme flere af.

Cage Fight Live har ikke engang direkte fremtidsplaner, så jeg tror ikke at det vil overleve eller komme rigtig igen med professionelle stævner.
Både European MMA og Royal Arena virker utrolig professionelle med godt producerede shows og tv-kontrakter. Jeg spår dem en lang fremtid og hvis alt spiller, så kunne man evt have superfights mellem dem?
Valhalla kan jeg kan være skeptisk overfor. Og det mener jeg ikke, fordi at jeg ikke vil støtte dem. Jeg tror, at jeg vil slæbe nogen venner med ind og se det. Men deres hjemmeside virker uprofessionel flere steder, næsten ingen information omkring kæmpere til stævnet og at hive en-dags turneringsformen tilbage.
Turneringsformen er fed, men der er så mange ting, som kan gå galt og hele sporten virker til at være gået en anden vej.

My prediction:
European MMA og Royal Arena vil være de eneste 2 promotions tilbage om en 5 års tid, men til gengæld med større og større succes og fanbase.
Amatørstævner vil der blive flere af enten i form af flere stævner eller flere promotions.

Tror I at jeg er helt galt på den?
KoreaNinja

Graduering på forum
Graduering på forum

Favorit Fighter: BJ Penn!

Indlægaf DavidA » 7. feb 2013, 10:34

KoreaNinja skrev:Hvor mange danske promotions tror I der vil være om 5 år? Personligt tror jeg, at der vil være færre end nu.
Pt er der Cage Fight Live, European MMA, Royal Arena og nu har Valhalla lige budt ind.
Så er der CFL: Challengers, Fighter Galla og mere? Men det er amatørstævner og noget som jeg håber der vil komme flere af.

Cage Fight Live har ikke engang direkte fremtidsplaner, så jeg tror ikke at det vil overleve eller komme rigtig igen med professionelle stævner.
Både European MMA og Royal Arena virker utrolig professionelle med godt producerede shows og tv-kontrakter. Jeg spår dem en lang fremtid og hvis alt spiller, så kunne man evt have superfights mellem dem?
Valhalla kan jeg kan være skeptisk overfor. Og det mener jeg ikke, fordi at jeg ikke vil støtte dem. Jeg tror, at jeg vil slæbe nogen venner med ind og se det. Men deres hjemmeside virker uprofessionel flere steder, næsten ingen information omkring kæmpere til stævnet og at hive en-dags turneringsformen tilbage.
Turneringsformen er fed, men der er så mange ting, som kan gå galt og hele sporten virker til at være gået en anden vej.

My prediction:
European MMA og Royal Arena vil være de eneste 2 promotions tilbage om en 5 års tid, men til gengæld med større og større succes og fanbase.
Amatørstævner vil der blive flere af enten i form af flere stævner eller flere promotions.

Tror I at jeg er helt galt på den?

CFL: Challengers og Cage Fight Live er det samme, ligesom FighterGalla hører under European MMA.
Personligt tror jeg, at der er plads til både European MMA og Royal Arena - og at Cage Fight Live kan overleve på at være "feeder organisation"; dvs. et sted, hvor talenterne får lov at plejes i amatør kampe. Og så er der jo også "Clash of Warriors", der har afholdt et par gode amatør stævner. Evt. kunne man forestille sig et samarbejde m netop CFL. Men derudover? Det er svært at forestille sig meget mere. Også fordi den danske scene trods alt ikke er så stor endnu. Hverken på publikumsfronten eller på fighterfronten. Det er nok også en af grundene til, at Royal Arena satser på Norden og ikke kun Danmark.

Så hvor Valhalla passer ind er svært at sige.
DavidA

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf DavidA » 14. feb 2013, 11:43

Vi går en travl tid i møde på MMA fronten - hele fire stævner på mindre end fire uger (og Mikkel Parlo lægger fra land i nat!). Vi giver et overblik her: nyhed.php?id=641
DavidA

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf Murstenen » 15. feb 2013, 10:34

Skarp analyse, KoreaNinja og DavidA. Jeg synes dog, at I overser en væsentlig detalje...
European MMA og Royal Arena er klart de økonomisk stærkeste forbund i Danmark, og har herigennem en væsentlig fordel i forhold til reklame- og fighter-indkøb. Valhalla arrangeres ikke af et stort forbund med pengestærke sponsorer, men af en sportsforening og stor gruppe frivillige.

The Colosseum har ingen intention om, at forestå en kontinuert eventrække som Royal Arena og European MMA gør det med flere shows årligt (RA 1, 2, 3 osv.) med dertilhørende tilbagevendende champs og udfordrere.
Foreningsstrukturen i The Colosseum tillader hverken ekstravagante PR-kampagner, eller eventshows flere gange årligt. De mange frivillige fra The Colosseum der står for bl.a. Valhalla frasiger sig deres egen træning i perioder for at kunne løfte den opgave det er, at stable et stort event på benene; det vil derfor ikke være rimeligt af foreningen at forlange flere events af samme kaliber som Valhalla flere gange om året. The Colosseum har sidst lavet Valhalla-stævner i 2009 og 2004 - og Bigger IS Better i 2010; ikke noget i nærheden af den frekvens hvor mange andre danske kampsportsforbund arrangerer stævner.

The Colosseums primære mål er ikke at lave et økonomisk powerhouse som det er min fornemmelse RA og EU-MMA er ved at blive til. The Colosseum sigter istedet på at lave et event hvor sporten og det spektakulære er i fokus. The Colosseum arrangerer stævner som Valhalla (Bigger Is Better, Muay Thai Århus m.fl.) af tre grundlæggende årsager:

1) The Colosseum har nogle fantastisk dygtige fightere. Som forening og klub, er det vores ansvar at give disse unge mennesker - der møder ind til træning morgen/aften hver dag - et forum hvori de kan udvikle, og præsentere de evner de oparbejder. Ved at lave store stævner som Valhalla mener vi, at kunne give både vores amatørkæmpere og professionelle en mulighed for at udfolde og udvise den dygtighed de udvikler til træning.

2) The Colosseum føler som forening et stort ansvar overfor udviklingen af den offentlige indsigt og interesse i kamp-sporten og -kunsten. Vi prøver derfor at sætte rammerne for, at både fans af sporten og også nysgerrige øjne kan kigge forbi og måske blive tændt på den fantastiske tradition og sport som muay thai, MMA, Kung Fu osv. er. Vi håber igennem vores stævner at kunne udvide den i forvejen stigende interesse der er for disse discipliner i Danmark med vores events.

3) Hjerteblodet i The Colosseum er, foruden vores dygtige fightere, de mange frivillige der på daglig basis hjælper til i klubben. Rengøring, receptionsansvar, IT-drift m.m. varetages af foreningsmedlemmer på daglig basis, og tilsvarende arrangeres, planlægges og udføres store stævner (Valhalla, Bigger Is Better osv.) af de samme frivillige mennesker. Med store arrangementer som Valhalla prøver The Colosseum at give dens mange medlemmer et miljø hvori samarbejde og dedikation kan udtrykkes udenfor trænings-salene. Det er vigtigt for The Colosseum, at være en forening med bånd på tværs af stilarter og interessefelter - med foreningen som samlingspunkt er der lige nu et enormt fælles arbejde igang for at sikre, at Valhalla bliver et fantastisk og veludført event.

- Christian (Træner i Colosseum; Projektleder i forb. med bl.a. Valhalla)
(Ovenstående er skrevet ud fra mine egne betragtninger og er således ikke en officiel udmeldelse fra The Colosseum)
Murstenen

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf DavidA » 16. feb 2013, 10:58

Jeg har skrevet en artikel om dansk MMA - og aflysningen af Royal Arena (samt mikronfon-holderi i den danske MMA dækning...)

Artikel | Om dansk MMA - og Royal Arena
DavidA

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf DavidA » 16. feb 2013, 11:21

Murstenen skrev:Skarp analyse, KoreaNinja og DavidA. Jeg synes dog, at I overser en væsentlig detalje...
European MMA og Royal Arena er klart de økonomisk stærkeste forbund i Danmark, og har herigennem en væsentlig fordel i forhold til reklame- og fighter-indkøb. Valhalla arrangeres ikke af et stort forbund med pengestærke sponsorer, men af en sportsforening og stor gruppe frivillige.

The Colosseum har ingen intention om, at forestå en kontinuert eventrække som Royal Arena og European MMA gør det med flere shows årligt (RA 1, 2, 3 osv.) med dertilhørende tilbagevendende champs og udfordrere.
Foreningsstrukturen i The Colosseum tillader hverken ekstravagante PR-kampagner, eller eventshows flere gange årligt. De mange frivillige fra The Colosseum der står for bl.a. Valhalla frasiger sig deres egen træning i perioder for at kunne løfte den opgave det er, at stable et stort event på benene; det vil derfor ikke være rimeligt af foreningen at forlange flere events af samme kaliber som Valhalla flere gange om året. The Colosseum har sidst lavet Valhalla-stævner i 2009 og 2004 - og Bigger IS Better i 2010; ikke noget i nærheden af den frekvens hvor mange andre danske kampsportsforbund arrangerer stævner.

The Colosseums primære mål er ikke at lave et økonomisk powerhouse som det er min fornemmelse RA og EU-MMA er ved at blive til. The Colosseum sigter istedet på at lave et event hvor sporten og det spektakulære er i fokus. The Colosseum arrangerer stævner som Valhalla (Bigger Is Better, Muay Thai Århus m.fl.) af tre grundlæggende årsager:

1) The Colosseum har nogle fantastisk dygtige fightere. Som forening og klub, er det vores ansvar at give disse unge mennesker - der møder ind til træning morgen/aften hver dag - et forum hvori de kan udvikle, og præsentere de evner de oparbejder. Ved at lave store stævner som Valhalla mener vi, at kunne give både vores amatørkæmpere og professionelle en mulighed for at udfolde og udvise den dygtighed de udvikler til træning.

2) The Colosseum føler som forening et stort ansvar overfor udviklingen af den offentlige indsigt og interesse i kamp-sporten og -kunsten. Vi prøver derfor at sætte rammerne for, at både fans af sporten og også nysgerrige øjne kan kigge forbi og måske blive tændt på den fantastiske tradition og sport som muay thai, MMA, Kung Fu osv. er. Vi håber igennem vores stævner at kunne udvide den i forvejen stigende interesse der er for disse discipliner i Danmark med vores events.

3) Hjerteblodet i The Colosseum er, foruden vores dygtige fightere, de mange frivillige der på daglig basis hjælper til i klubben. Rengøring, receptionsansvar, IT-drift m.m. varetages af foreningsmedlemmer på daglig basis, og tilsvarende arrangeres, planlægges og udføres store stævner (Valhalla, Bigger Is Better osv.) af de samme frivillige mennesker. Med store arrangementer som Valhalla prøver The Colosseum at give dens mange medlemmer et miljø hvori samarbejde og dedikation kan udtrykkes udenfor trænings-salene. Det er vigtigt for The Colosseum, at være en forening med bånd på tværs af stilarter og interessefelter - med foreningen som samlingspunkt er der lige nu et enormt fælles arbejde igang for at sikre, at Valhalla bliver et fantastisk og veludført event.

- Christian (Træner i Colosseum; Projektleder i forb. med bl.a. Valhalla)
(Ovenstående er skrevet ud fra mine egne betragtninger og er således ikke en officiel udmeldelse fra The Colosseum)

Gode pointer, Christian (Murstenen). Med aflysningen af Royal Arena 3, er den frivillige del jo central. Og at det ikke er sat op som fortløbende shows. Jeg håber på det bedste - hellere for meget MMA herhjemme end for lidt (alt andet lige...). Og fra hvad jeg har hørt, så har Colosseum et godt ry hvad angår stævner. Jeg stille mig så personligt lidt kritisk over for turneringsformen - som lyder fed på papiret; men med mange muligheder for, at det kan gå galt.
DavidA

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf DavidA » 16. feb 2013, 12:15

Vi har talt med promotor Otto Knudsen (European MMA) om aflysningen af Royal Arena og betydningen for dansk MMA i 2013.

Interview | Otto Knudsen
DavidA

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf Desji » 16. feb 2013, 15:02

Dejligt at høre at i har tænkt jer at forholde jer mere kritisk. ATM, er der en masse bullshit i særligt matchmaking i dansk MMA, og indtil medierne bliver vidende nok til at calle det som det er - så vil der være en tendens til at promoterne kan køre hypetrain på nogle fightere og lade andre dygtige fightere glide i baggrunden alt efter hvad der giver økonomisk vinding.
Desji

Graduering på forum
Graduering på forum

Geografisk sted: Mikenta
Favorit Fighter: Mauricio "Shogun" Rua

Indlægaf DavidA » 16. feb 2013, 15:43

Vi har talt med Andy Langvad, ansvarlig for international PR (pressemeddelelser mv.) for Royal Arena, om hans syn på aflysningen.
Interview | Andy Langvad
DavidA

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf Sharpshooter » 16. feb 2013, 22:18

Desji skrev:Dejligt at høre at i har tænkt jer at forholde jer mere kritisk. ATM, er der en masse bullshit i særligt matchmaking i dansk MMA, og indtil medierne bliver vidende nok til at calle det som det er - så vil der være en tendens til at promoterne kan køre hypetrain på nogle fightere og lade andre dygtige fightere glide i baggrunden alt efter hvad der giver økonomisk vinding.

Er der nogle specifikke eksempler du tænker på her? :?:
Rock on!
Brugeravatar
Sharpshooter

Graduering på forum
Graduering på forum

Næste

Tilbage til Dansk MMA